-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27700 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

عبادت عارفانه علي(ع) چگونه بود؟
چون ايمان عليّ بن ابي​طالب(ع) براساس شناخت شاهدانه او ايمان به شهادت بود نه ايمان به غَيْب، عبادت خدا را به عنوان زيارت او تلقي مي​كرد و در تفسير «قد قامت الصلاة» چنين فرمود: «حانَ وَقتُ الزياره و المناجاة و قَضاء الحَوائج و دَرك المُني و الوُصول إِلي الله عزّ و جلّ و إلي كَرامته و غفُرانه و عَفوه و رِضوانه» (توحيد صدوق، ص124، ح1)؛ يعني هنگام زيارت معبود و شهود او فرا رسيده است؛ زيرا در نماز، بنده با خدا سخن مي​گويد و او را مخاطب خود مي​يابد.

عليّ بن ابي​طالب(ع) كه خود عمود دين است، نماز را كه مصداق ديگري از عمود دين است، شهود الهي و زيارت معبود مي​داند. كسي كه به زيارت جميل محض نايل مي​شود هرگز خود را نمي​بيند، چه رسد به شهود خود. قهراً موجودات ديگر در منظر او در محاقند.

چنين عارف شاهدي نه سوادگرانه خدا را مي​پرستد، و نه بردگانه او را عبادت مي​كند، بلكه آزادانه وي را مي​پرستد به طوري كه نه تنها از هر چه رنگ «تعلق» دارد آزاد است، بلكه از هر چه صِبغه «تعيّن» دارد حُرّ است: «إنّ قوماً عَبدوا الله رغبةً فَتِلك عِبادة التُجّار وَ إِنَّ قوماً عَبدوا الله رَهبة فتِلك عِبادة العبيد و إنّ قوماً عبدوا الله شكراً فتلك عبادة الأحرار» (نهج البلاغه، حكمت 237.)؛ «لو لم يتوعّد الله علي معصيته لكان يَجِب أَن لا يَعصي شُكراً لنِعمه» (همان، حكمت 290) چون عبادت عليّ بن ابي​طالب(ع) شاهدانه بود نه عابدانه، يا زاهدانه يا تاجرانه و مانند آن، و شاهد كاملْ هر چيزي را از منظر شهود مي​نگرد، نه از منظر اراده خود يا ميل ديگران؛ در هر مورد كه شهود وي عنايت دارد آن جا را مشاهده مي​كند و مي​بيند و مي​شنود و توجّه دارد و در هر موردي كه شهود وي عنايت ندارد، بي​توجّه است.

از اين​رو كاملاً بين دو قضيه تاريخي مأثور درباره آن حضرت(ع) مي​توان جمع كرد: يكي آن كه پيكان تير را از پاي آن حضرت در سجده نماز بيرون آوردند و آن حضرت عنايت نداشت و ديگري آن كه مستمندي در حال ركوعِ آن حضرت درخواست كمك كرد و آن حضرت(ع) توجّه كرد و شنيد و اشارت كرد و انگشتر از دست مبارك آن حضرت به دست سائل رسيد. اين اثبات و آن نفي، و آن عدم توجّه و اين عنايت هر دو از منظر شهود معبود بود. از اين​رو جاي تعجّب يا سؤال نيست؛ زيرا نماز كه عمود دين است، ستون خيمه معراج و مناجات خواهد بود و نمازگزار در عروج به سوي معبود و در نجواي با اوست. بنابراين، مجاري اداركي او مانند چشم و گوش، و مجاري تحريكي وي مانند دست و پا در اختيار معبود است، نه در اختيار خود عابد. از اين​رو هر چه جنبه خَلْقي دارد مغفول است و هر چه صِبْغه الهي دارد معقول و مقبول و معمول.

شاهد تحليل ياد شده داستان مبسوطي است كه عصاره آن اين است: دو شتر فربه براي رسول اكرم(ص) به عنوان هديه فراهم شد. آن حضرت ... به اصحاب فرمود: آيا در بين شما كسي است كه دو ركعت نماز با وضو و خشوعِ تمام، اجزا و شرايط آن را به جا آورد و به هيچ​وجه درباره دنيا نينديشد، تا من يكي از دو ناقه را به او بدهم. فقط عليّ بن ابي​طالب(ع) مدعي شد و ... چنين نمازي را انجام داد. جبرئيل نازل شد و عرض كرد: خدا بر تو سلام مي​كند و مي​گويد يكي از دو شتر را به علي(ع) عطا كن. رسول اكرم(ص) فرمود: شرط، آن بود كه به چيزي از امور دنيا فكر نكند و علي(ع) در تشهد به فكر اين بود كه كدام شتر را دريافت كند. جبرئيل گفت... فكر علي(ع) آن بود كه فربه​تر و بزرگ​تر را بگيرد و نحر كند و براي وجه الله صدقه دهد و اين فكر الهي بود، نه دنيايي و رسول گرامي(ص) گريست و هر دو شتر را به عليّ بن ابي​طالب(ع) داد. آن حضرت نيز هر دو شتر را نحر كرد و هر دو را صدقه داد. (مناقب ابن شهر آشوب 2/20)

خلاصه آن كه، عبادت علي بن ابي طالب عارفانه بود، نه حكيمانه و نه متكلّمانه، و چون عبادت عارفانه فوق عبادتهاي ديگر است نه در عرض آنها، همة كمالات عبادي آنها را داراست، با افزايش ويژه.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.